Visitem els alumnes de 4t d’ESO durant una de les seves pràctiques de Tecnologia, una matèria que els motiva especialment perquè la relacionen amb els videojocs, les animacions o les construccions a partir del Lego. També, perquè aquests alumnes formen part de la “generació maker” o dels nous inventors, com se’ls coneix ja per les oportunitats de generar que tenen i tindran degut a les eines digitals i electròniques pràcticament il·limitades de les que disposaran gràcies a l’”open source”, que és una nova filosofia que impulsa les persones a compartir els seus coneixements.
Un d’aquests grans símbols d’aquest codi obert i de la innovació d’avui en dia són les targetes de programació construïdes per Arduino, com el kit d’iniciació a l’Electrònica que des de l’escola proporcionem a aquests alumnes perquè treballin la Robòtica amb diferents components, sensors i motors.
Com es veu a les fotografies, amb ells fan diversos projectes d’Electrònica bàsica que els condueixen a la construcció d’un robot autònom. Fins i tot aprenen, com es programa un robot humanoide capaç de ballar una coreografia, és a dir, aplicacions més enllà de la forma humana… De moment, però, a partir d’aquestes pràctiques que vinculen de forma transversal la Tecnologia, la Informàtica i les Matemàtiques, dissenyen en 3D objectes i edificis tan complexes com el Taj Mahal o d’altres d’estil Neoclàssic i programen ja aplicacions per a Android, mitjançant pràctiques preparatòries com per exemple una guia per passejar per Madrid, i acaben creant ells mateixos una de pròpia.
A més de les instruccions i consells del professor Xavi Jiménez, aquests joves segueixen els videotutorials, una eina d’aprenentatge que també defineix aquesta generació, a la que les circumstàncies i la nostra visió de futur ens aconsellen preparar-los per poder crear allò que imaginin i dotar-ho d’intel·ligència perquè, de ben segur, els serà molt útil en el futur.
























